Parkering
Antallet af biler er konstant
stigende i hele landet, og vores egen grundejerforening er ingen
undtagelse. Det kan give problemer, når alle skal finde en plads at
parkere køretøjerne på. Hvis parkeringen også skal være så bekvem som
muligt for ejerne, kan det give store ulemper for områdets øvrige
beboere.
Det er bestyrelsens fornemmelse, at nogle af de
uhensigtsmæssige parkeringer sker af ren uvidenhed. Men det kan der jo
så passende rådes bod på her på siden.
Lokalplanen bestemmelser
Under §5 Vej- og stiforhold, står anført:
§5.4 Der skal være 2 parkeringspladser pr.
ejendom
Reglerne i Lokalplanen er ikke til at
misforstå. Det skal således være muligt, at parkere to biler inden for
parcellens område. Alt andet er ikke lovligt og kan aldrig blive en
undskyldning for, ikke at anvende parcellen til parkering.
Under §3 Områdets bestemmelser, står der
anført regler for eventuel virksomhedsdrift i området:
§3.4.6 Virksomheden må ikke skabe
væsentlig øget trafik i området, eller ved sin karakter være til gene
for de øvrige parcelejere.
§3.4.7 Virksomheden må ikke medføre
et parkeringsbehov, der vil være til gene for de øvrige parcelejere.
Praktisk anvendelse af området
Lokalplanen foreskriver ikke, at parcellens to
parkeringsmuligheder skal anvendes. Det kan der være nogle
praktiske grunde til. Hvor der f.eks. er tale om kotelet grunde, ligger
parkeringspladserne næsten altid i forlængelse af hinanden. Det kan
derfor være noget upraktisk at foretage en parkering på parcellen, hvis
man ved, at den bil, som kommer til at holde inderst, også er den, der
skal først ud. Oftest ser man derfor, at den ene bil holder udenfor.
Kommer der gæster til området, vil de også oftest parkere uden for
parcellen.

På dette foto er alle muligheder i brug - og ingen kan
komme forbi
Sådan parkerer man bedst
Stikvejene er udstyret med et meget smalt fortov på hver side.
På stikvejenes vestside er der desuden et bredt, asfalteret fortov, der
fra starten har været tænkt som en mulig parkeringsplads. Det brede
fortov er således et fællesareal, som alle kan anvende, uanset om man
bor øst eller vest for stikvejene. Man bør således foretrække at parkere
på fællesarealet, også selv om man bor mod øst og føler, at man generer
naboen mindre ved at holde ud for egen grund. Enkelte parcelejere har
desværre en misforstået opfattelse af, at fællesarealet "næsten" hører
med til parcellen, hvorfor man godt kan anvende det til
langtidsopbevaring af bl.a. grus og fliser. Det er naturligvis helt
uacceptabelt for de øvrige beboere, både fordi det stjæler plads og
fordi, det skæmmer områdets udseende.
Hvis der er fyldt op med biler på fælles
parkeringspladserne, kan det eventuelt overvejes, om der desuden kan
parkeres hen over fortovene og op imod trekantarealerne på
vendepladserne, idet disse fortov i praksis aldrig anvendes. da de kun
fører ind til den nærmeste parcel. Spørgsmålet er dog, om trafiklovens
bestemmelser derved overskrides.
Pas på fodgængerne
De fortov, der levnes til de gående, er meget små. Og da der
ofte parkeres uhensigtsmæssigt, er det ikke sært, at gående, eventuelt
medbringende en barnevogn, ofte foretrækker at anvende vejarealet til at
spadsere på. Med al den plads, bilisterne optager, forekommer det helt
rimeligt, at de gående gør, som de gør. Det er også helt rimeligt, at
bilisterne udviser den allerstørste agtpågivenhed, hvis der færdes
fodgængere på vejarealet. Der er således ingen som helst grund til, "at
holde på sin ret" som bilist.
ns-h
Til toppen
[ Tilbage ] [ Næste ] |