Mororringvej 4 udvidelse høringssvar fra Vest
3 bestyrelsesmedlemmer
Fra
et bestyrelsesmedlem i Vest
1 er der indløbet et forslag til høringssvar på høringen om en udvidelse
af Motorringvej 4, som bestyrelsen i Vest 3 ved en uformel snak udenfor
bestyrelsesmøderne, ikke blev enige om at tilslutte sig. Flertallet af
bestyrelsen mente således, at svaret var for kategorisk og i for høj
grad krævede at få afkørselsramper i forbindelse med motorvejsudvidelsen
som den eneste reelle kommentar til, hvordan vi skal forholde os til en
forøgelse fra fire til seks vejbaner. Vest3 majoriteten føler at have et
langt mere nuanceret forhold til udvidelsen, og den generelle holdning
er, at udvidelsen er uundgåelig og den bedste løsning, når fremtidens
trafikbehov skal afvikles på hurtigste og sikreste måde. Derfor skal vi
søge at få den mest optimale løsning ud af det, set fra vores synspunkt,
der naturligvis er, at varetage Vest3 interesserne bedst muligt. Vi
bekymrer os således i langt højere grad om støj og eventuel
trafikforøgelse på Roskildevej end de synspunkter, der lå i henvendelsen
fra Vest1.
Nedenfor ses Vest 3
bestyrelsesmedlemmernes høringssvar, som er sendt til Vejdirektoratet,
Albertslund Kommune samt til Albertslund Posten den 27. juni 2006. Det
skal bemærkes, at et af bestyrelsesmedlemmerne ikke har haft mulighed
for at deltage i debatten grundet udlandsrejse.
Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
vd@vd.dk
Albertslund, 27. juni 2006.
Høringssvar vedr. debatoplæg om
udbygning af Motorringvej 4 Nedenstående henvendelse behandler de lokale gener og
konkretiserer til slut de elementer, som skal behandles ved en
vejbaneudvidelse af Motorringvej 4. Høringssvaret sendes desuden til
Albertslund Posten som et indlæg i lokaldebatten samt til Albertslund
kommunes kommunalbestyrelse.
Henvendelse fra medlemmer af
bestyrelsen for Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3:
Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3 omfatter adresserne Skærager,
Mørkager, Lodager samt Lavager, i alt 201 parceller. Medunderskriverne
repræsenterer ikke alle bestyrelsens medlemmer. I det efterfølgende
anvendes alligevel blot betegnelsen Vest3.
Vest3´s principielle holdning
til en udvidelse af Motorringvej 4: Vest3 har forståelse for, at samfundet har brug for, at lade en
stigende mængde trafik passere til og fra København. Derfor vil vi
heller ikke modarbejde en udvidelse af antallet af vejbaner på
Motorringvej 4 som én af flere muligheder for at virkeliggøre projektet.
Til gengæld forudsætter det så, at samfundet udviser behørigt hensyn til
de borgere, som må leve med følgerne af udvidelsen. Det kan gøres enkelt
ved, at lægge de økonomiske konsekvenser af afhjælpningen af generne ind
i det samlede budget for projektet. Derfor hilses høringen om udvidelsen
velkommen.
Vest3´s anke i den nuværende
trafiksituation: Grundejerforeningens medlemmer berøres alle af motorstøj fra
Motorringvej 4 samt fra Roskildevej. Motorstøjen opleves som en konstant
susen fra bilerne, suppleret af lejlighedsvise brøl fra motorcykler, der
formodes at overskride fastsatte støjgrænser. Den generelle motorstøj
kan forstærkes eller formindskes, alt efter vindretningen – men den
forsvinder aldrig. Den stigende trafikmængde kan, paradoksalt nok,
indimellem være en fordel, idet trafiktætheden bliver så intens, at
hastigheden på motorvejen tvinges ned, hvorved støjen mindskes.
Vest3´s holdninger til
enkeltelementer i udvidelsesplanen:
Vognbaner Vest3 går ind for, at udvidelsen med de to vognbaner foretages i
midtersporet, hvilket reducerer midterrabatten fra 14 til 5 mtr. Derved
holdes trafikken fortsat koncentreret på det samme bruttoareal.
Asfalt Det rette valg af asfalt vil have konsekvenser for rigtig mange
menneskers hverdag i oplandet til København, hvorfor der ikke må være
tvivl om, at den mest støjdæmpende type skal vælges.
Støjdæmpende
foranstaltninger Motorringvej 4 ligger sine steder stærkt hævet i forhold til det
omgivende terræn. Højdeforskellen skønnes at være 4 – 5 mtr. i den
sydlige ende af motorvejen. Albertslund kommune har i 2005 ladet en
støjvold opføre på den del, som skærer igennem kommunen.
Uhensigtsmæssige kommunegrænser gør dog, at opførelsen af støjvolden har
måttet standses, hvor Taastrups kommunegrænse støder op mod Albertslund.
I praksis er det der, hvor en asfaltsti føres under Motorringvej 4.
Taastrup kommune har ingen interesse i, at opføre en støjvold på
Albertslund siden af motorvejen, fordi den på ingen måde vil gavne
Taastrup borgerne. De arealer, som indgår i Taastrup kommune, men som
ligger ”på den forkerte side” i forhold til den naturlige
motorvejsafgrænsning af de to kommuner, ligger hen som flad mark, der på
ingen måde nedsætter støjforureningen og som heller ikke tilgodeser
intentionerne om et rekreativt område. Det foreslås derfor indført i
projektet, at arealet tilplantes/tilrettes efter retningslinier, som
måtte bestemmes af Albertslund, respektive at arealerne overgår til
Albertslund i forbindelse med ændringerne af kommunestrukturerne ved
årsskiftet. Sker det, vil Albertslund få mulighed for at føre støjvolden
helt igennem til Roskildevej, Desuden kan der ske en yderligere
forbedring af de rekreative områder i Vejleådalen, som for øjeblikket er
under renovering i forbindelse med amtets St. Vejleå projekt.
En yderligere forøgelse af
beplantningen vil tage noget af støjen og især give en reduceret
sanseoplevelse af motorvejen midt i det rekreative område, når den ikke
mere bliver så synlig fra engområdet. Hvis støjberegninger tilsiger det,
skal der naturligvis suppleres med ”støjhegn”, enten på den nye støjvold
eller umiddelbart i vejsiden af motorringvejen.
Afkørselsramper mod
Roskildevej Nogle af de afkørselsramper, som i sin tid er planlagt gennemført
fra Motorringvej 4 til Roskildevej, er aldrig blevet etableret.
Trafikalt kan sådanne ramper have forskellige positive og negative
konsekvenser, som det er nødvendig at lade trafikforskere granske.
Hvis ramperne etableres, vil der
blive ledt trafik fra motorvejen i begge retninger af Roskildevej. Som
det er nu, må bilisterne foretage u-vendinger på Roskildevejen i
Albertslund og Taastrup. Etableringen af ramperne vil betyde, at der
køres færre kilometer, idet man ikke behøver at køre langt for at
u-vende. Desuden vælger mange bilister i dag først at køre fra
motorvejen ad Albertslund Nord, hvilket ofte giver endnu flere
unødvendigt kørte kilometer.
Den negative konsekvens af flere
afkørselsramper i lokalområdet kan være, at flere motorvejsbilister
uhensigtsmæssigt vælger at ”stå af motorvejen”. Det giver en øget
belastning af såvel Roskildevej som det øvrige lokale vejnet, lige fra
Albertslund og ind til kernen af København.
Vi er opmærksomme på, at
Roskildevej overgår fra amtsvej til kommunal vej fra januar 2007. Hvis
trafikforskerne konkluderer, at eventuelle nye afkørselsramper til
Roskildevej vil forøge støjen i lokalområdet, bør det være en
betingelse, at Albertslund kommune giver tilsagn om støjdæmpende
foranstaltninger, der modsvarer den forøgede støjmængde. Det kan f.eks.
være støjdæmpende asfalt, støjhegn eller en sænkning af den tilladte
hastighed på vejen.
Opsummering af Vest 3´s
holdninger til udvidelsen:
Vest3 tilslutter sig en udvidelse af
Motorringvej 4 med to spor, centreret mod midten af de eksisterende
baner.
Der skal benyttes asfalt med de bedst mulige
støjdæmpende egenskaber.
Det tilgrænsende areal på Albertslund siden
administreres fremover af Albertslund kommune.
Der foretages en trafikvurdering af
konsekvenserne af en mulig forøgelse af afkørselsramperne under
hensyntagen til, at løsningen skal varetage de lokale beboeres
interesser bedst muligt.
Det henstilles til Albertslund kommune, at
overveje lokalbestemte støjdæmpende foranstaltninger som en
konsekvens af den udførte trafikvurdering.
Det henstilles til politimyndighederne, at
foretage trafikkontrol på Roskildevej med henblik på at begrænse
støjforurening i forbindelse med motorcykelkørsel.
Med venlig hilsen
Bestyrelsesmedlemmer fra
Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3
Næstformand
Niels Schjødt-Hansen.
Kasserer
Thomas Carlsen
Bestyrelsesmedlem
Poul Sørensen
PS. Der er mulighed for, at få
en yderligere orientering på hjemmesiden www.vest3.dk
Albertslund Posten omtaler motorvejsudvidelsen på
forsiden af sin udgave den 5. juli, hvor der bl.a. citeres flere
passager fra Vest 3 høringssvaret.