Mororringvej 4 udvidelse høringssvar fra Vest 3 bestyrelsesmedlemmer

Fra et bestyrelsesmedlem i Vest 1 er der indløbet et forslag til høringssvar på høringen om en udvidelse af Motorringvej 4, som bestyrelsen i Vest 3 ved en uformel snak udenfor bestyrelsesmøderne, ikke blev enige om at tilslutte sig. Flertallet af bestyrelsen mente således, at svaret var for kategorisk og i for høj grad krævede at få afkørselsramper i forbindelse med motorvejsudvidelsen som den eneste reelle kommentar til, hvordan vi skal forholde os til en forøgelse fra fire til seks vejbaner. Vest3 majoriteten føler at have et langt mere nuanceret forhold til udvidelsen, og den generelle holdning er, at udvidelsen er uundgåelig og den bedste løsning, når fremtidens trafikbehov skal afvikles på hurtigste og sikreste måde. Derfor skal vi søge at få den mest optimale løsning ud af det, set fra vores synspunkt, der naturligvis er, at varetage Vest3 interesserne bedst muligt. Vi bekymrer os således i langt højere grad om støj og eventuel trafikforøgelse på Roskildevej end de synspunkter, der lå i henvendelsen fra Vest1.

Nedenfor ses Vest 3 bestyrelsesmedlemmernes høringssvar, som er sendt til Vejdirektoratet, Albertslund Kommune samt til Albertslund Posten den 27. juni 2006. Det skal bemærkes, at et af bestyrelsesmedlemmerne ikke har haft mulighed for at deltage i debatten grundet udlandsrejse.

 

Vejdirektoratet
Niels Juels Gade 13
1022 København K
vd@vd.dk

 
Albertslund, 27. juni 2006.

 

Høringssvar vedr. debatoplæg om udbygning af Motorringvej 4
Nedenstående henvendelse behandler de lokale gener og konkretiserer til slut de elementer, som skal behandles ved en vejbaneudvidelse af Motorringvej 4. Høringssvaret sendes desuden til Albertslund Posten som et indlæg i lokaldebatten samt til Albertslund kommunes kommunalbestyrelse.

Henvendelse fra medlemmer af bestyrelsen for Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3:
Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3 omfatter adresserne Skærager, Mørkager, Lodager samt Lavager, i alt 201 parceller. Medunderskriverne repræsenterer ikke alle bestyrelsens medlemmer. I det efterfølgende anvendes alligevel blot betegnelsen Vest3.

Vest3´s principielle holdning til en udvidelse af Motorringvej 4:
Vest3 har forståelse for, at samfundet har brug for, at lade en stigende mængde trafik passere til og fra København. Derfor vil vi heller ikke modarbejde en udvidelse af antallet af vejbaner på Motorringvej 4 som én af flere muligheder for at virkeliggøre projektet. Til gengæld forudsætter det så, at samfundet udviser behørigt hensyn til de borgere, som må leve med følgerne af udvidelsen. Det kan gøres enkelt ved, at lægge de økonomiske konsekvenser af afhjælpningen af generne ind i det samlede budget for projektet. Derfor hilses høringen om udvidelsen velkommen. 

Vest3´s anke i den nuværende trafiksituation:
Grundejerforeningens medlemmer berøres alle af motorstøj fra Motorringvej 4 samt fra Roskildevej. Motorstøjen opleves som en konstant susen fra bilerne, suppleret af lejlighedsvise brøl fra motorcykler, der formodes at overskride fastsatte støjgrænser. Den generelle motorstøj kan forstærkes eller formindskes, alt efter vindretningen – men den forsvinder aldrig. Den stigende trafikmængde kan, paradoksalt nok, indimellem være en fordel, idet trafiktætheden bliver så intens, at hastigheden på motorvejen tvinges ned, hvorved støjen mindskes. 

Vest3´s holdninger til enkeltelementer i udvidelsesplanen:
Vognbaner
Vest3 går ind for, at udvidelsen med de to vognbaner foretages i midtersporet, hvilket reducerer midterrabatten fra 14 til 5 mtr. Derved holdes trafikken fortsat koncentreret på det samme bruttoareal.

 Asfalt
Det rette valg af asfalt vil have konsekvenser for rigtig mange menneskers hverdag i oplandet til København, hvorfor der ikke må være tvivl om, at den mest støjdæmpende type skal vælges.

 Støjdæmpende foranstaltninger
Motorringvej 4 ligger sine steder stærkt hævet i forhold til det omgivende terræn. Højdeforskellen skønnes at være 4 – 5 mtr. i den sydlige ende af motorvejen. Albertslund kommune har i 2005 ladet en støjvold opføre på den del, som skærer igennem kommunen. Uhensigtsmæssige kommunegrænser gør dog, at opførelsen af støjvolden har måttet standses, hvor Taastrups kommunegrænse støder op mod Albertslund. I praksis er det der, hvor en asfaltsti føres under Motorringvej 4. Taastrup kommune har ingen interesse i, at opføre en støjvold på Albertslund siden af motorvejen, fordi den på ingen måde vil gavne Taastrup borgerne. De arealer, som indgår i Taastrup kommune, men som ligger ”på den forkerte side” i forhold til den naturlige motorvejsafgrænsning af de to kommuner, ligger hen som flad mark, der på ingen måde nedsætter støjforureningen og som heller ikke tilgodeser intentionerne om et rekreativt område. Det foreslås derfor indført i projektet, at arealet tilplantes/tilrettes efter retningslinier, som måtte bestemmes af Albertslund, respektive at arealerne overgår til Albertslund i forbindelse med ændringerne af kommunestrukturerne ved årsskiftet. Sker det, vil Albertslund få mulighed for at føre støjvolden helt igennem til Roskildevej, Desuden kan der ske en yderligere forbedring af de rekreative områder i Vejleådalen, som for øjeblikket er under renovering i forbindelse med amtets St. Vejleå projekt.  

En yderligere forøgelse af beplantningen vil tage noget af støjen og især give en reduceret sanseoplevelse af motorvejen midt i det rekreative område, når den ikke mere bliver så synlig fra engområdet. Hvis støjberegninger tilsiger det, skal der naturligvis suppleres med ”støjhegn”, enten på den nye støjvold eller umiddelbart i vejsiden af motorringvejen.  

Afkørselsramper mod Roskildevej
Nogle af de afkørselsramper, som i sin tid er planlagt gennemført fra Motorringvej 4 til Roskildevej, er aldrig blevet etableret. Trafikalt kan sådanne ramper have forskellige positive og negative konsekvenser, som det er nødvendig at lade trafikforskere granske. 

Hvis ramperne etableres, vil der blive ledt trafik fra motorvejen i begge retninger af Roskildevej. Som det er nu, må bilisterne foretage u-vendinger på Roskildevejen i Albertslund og Taastrup. Etableringen af ramperne vil betyde, at der køres færre kilometer, idet man ikke behøver at køre langt for at u-vende. Desuden vælger mange bilister i dag først at køre fra motorvejen ad Albertslund Nord, hvilket ofte giver endnu flere unødvendigt kørte kilometer.  

Den negative konsekvens af flere afkørselsramper i lokalområdet kan være, at flere motorvejsbilister uhensigtsmæssigt vælger at ”stå af motorvejen”. Det giver en øget belastning af såvel Roskildevej som det øvrige lokale vejnet, lige fra Albertslund og ind til kernen af København. 

Vi er opmærksomme på, at Roskildevej overgår fra amtsvej til kommunal vej fra januar 2007. Hvis trafikforskerne konkluderer, at eventuelle nye afkørselsramper til Roskildevej vil forøge støjen i lokalområdet, bør det være en betingelse, at Albertslund kommune giver tilsagn om støjdæmpende foranstaltninger, der modsvarer den forøgede støjmængde. Det kan f.eks. være støjdæmpende asfalt, støjhegn eller en sænkning af den tilladte hastighed på vejen. 

Opsummering af Vest 3´s holdninger til udvidelsen: 

  1. Vest3 tilslutter sig en udvidelse af Motorringvej 4 med to spor, centreret mod midten af de eksisterende baner.
  2. Der skal benyttes asfalt med de bedst mulige støjdæmpende egenskaber.
  3. Det tilgrænsende areal på Albertslund siden administreres fremover af Albertslund kommune.
  4. Der foretages en trafikvurdering af konsekvenserne af en mulig forøgelse af afkørselsramperne under hensyntagen til, at løsningen skal varetage de lokale beboeres interesser bedst muligt.
  5. Det henstilles til Albertslund kommune, at overveje lokalbestemte støjdæmpende foranstaltninger som en konsekvens af den udførte trafikvurdering.
  6. Det henstilles til politimyndighederne, at foretage trafikkontrol på Roskildevej med henblik på at begrænse støjforurening i forbindelse med motorcykelkørsel.

 Med venlig hilsen 

Bestyrelsesmedlemmer fra Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3 

Næstformand

Niels Schjødt-Hansen.

Kasserer

Thomas Carlsen

Bestyrelsesmedlem

Poul Sørensen

 PS. Der er mulighed for, at få en yderligere orientering på hjemmesiden www.vest3.dk


Albertslund Posten omtaler motorvejsudvidelsen på forsiden af sin udgave den 5. juli, hvor der bl.a. citeres flere passager fra Vest 3 høringssvaret.

Til toppen

 

Tilbage ] Næste ]