Udbygning af motorringvej 4 i Albertslund

Motorringvej 4, der støder umiddelbart op til Egelundparken, og som dermed ligger lige ud for Grundejerforeningen Albertslund Vest3, står til at blive udbygget i 2011 - 2012. Motorvejen planlægges udvidet fra fire spor til seks spor. Der gennemføres en såkaldt offentlighedsfase i perioden 31. maj til 28. juni 2006. I den forbindelse afholdes et

Borgermøde i Kongsholmcentret, Liljens Kvarter 2 i Albertslund, tors. 8. juni kl. 19.00

Når forundersøgelserne er tilendebragt, vil der blive gennemført en offentlig høring, der forventes at finde sted i foråret 2007.

I perioden 1990 - 2005 er trafikken steget med 57%, så der på hverdage nu passerer 68.600 køretøjer forbi os. Trafiktætheden er blevet så intens, at trafikken, i en halv time den ene vej og en hel time den anden, fremføres med blot 40 km/t.

Konsekvenser for os
Vi kan næppe gøre os forhåbninger om, at folk vil vælge andre ruter til og fra København på grund af trafiktæthed, idet hele vejnettet er belastet. Derimod må vi forvente, at trafiktætheden vil være stigende, når motorvejsudvidelsen er gennemført, hvis den giver en bedre trafikføring end alternative ruter f.eks. syd/øst om København. Vi kan dog have en forventning om, at vi kan blive fri for nogle af de mange biler, som nu vælger at dreje fra motorvejen, inden trafikken går helt i stå. De vælger afkørslen mod Roskildevej og følger den mod ringvejskrydset i Glostrup, hvor der så til gengæld opstår en prop for dem, som skal til venstre mod Herlev. For også at undgå denne prop er der en del, som drejer fra Roskildevej ad Herstedvestervej og via Fabrikskvarteret for at komme på Ringvejen mod Herlev. Skal vi blive fri for denne lokale trafikbelastning, forudsætter det dog, at trafikken ikke stiger i samme takt, som det er sket indtil 2005. Sker det, vil motorvejsudvidelsen blot blive et plaster på såret og ikke en reel aflastning.

Alle i vores grundejerforening bliver udsat for støj fra motorvejen, og en del er også ramt af støj fra Roskildevej, som i visse tilfælde overdøver støjen fra motorvejen. Det må derfor være et mål, at vi får nedsat støjniveauet fra begge støjkilder. Fra januar 2007 overgår amtsvejen Roskildevej til at blive en lokalvej i Albertslund. Her må det være naturligt at arbejde for, at hastighedsbegrænsningen nedsættes fra de nuværende 80 km/t ud for vores område og til de 70 km/t, som er gældende for resten af Roskildevej.

Den nuværende motorring 4 har et 14 m bredt grønt midterbælte, der er anlagt for at give harmoni med den omgivende grønne natur. Når vejnettet skal udbygges fra fire til seks baner, er det naturligt at foretage udvidelsen indad, så midterrabatten reduceres til 5 m. Alternativet er at "gnave" mere areal af Vestskoven, hvorved motorvejen også rykker et lille stykke nærmere vore bebyggelser. Der skal desuden arbejdes for, at støjvolden i Albertslund også etableres i den sidste del ned mod Roskildevej, som imidlertid ligger i Tåstrup kommune. Hidtil har Tåstrup ikke været til at tale med om projektet - formentlig fordi, området op imod Albertslund ikke interesserer kommunen det mindste. Det ligger på den forkerte side af motorvejsnettet. Af samme årsag har undertegnede også ofte fremført det argument, at området i stedet skal overgå til Albertslund kommune.

Forud for borgermødet er der udgivet et prospekt, som i ganske få eksemplarer kan udleveres hos Niels Schjødt-Hansen, Mørkager 43. Man kan også finde flere oplysninger om projektet på www.Vejdirektoratet.dk

                                                                                                                                                       ns-h

Til toppen

 

Tilbage ] Næste ]