Albertslund Motorcenter støjer

Nedenstående er sendt til Albertslund Kommunalbestyrelse samt til Albertslund Posten den 16. august 2006. Indlægget er bragt i AP den 27. september.


Læserbrevsindlæg i Albertslund Posten:

Albertslund Motorlarm
 

Vi er netop ved at afslutte den mest fantastiske sommer i mands minde. Dejlige sommeraftener har indbudt til hygge og samvær udendørs, eller blot for åbne vinduer, ved at friste os alle med frisk luft og sol i rigelige mængder.

Albertslund er geografisk en lille kommune, som oven i købet må leve med, at blive skåret over på kryds og tværs af stærkt befærdede veje og togforbindelser. Vejnettet udgør en konstant summen, som dog overdøves, når tungt lastede jernbanevogne gennemskærer terrænet. Men der er desværre endnu en ”slange i paradiset”. Det er Albertslund Motorcenter.

Der er slet ingen tvivl om, at vi bør bevare Albertslund Motorcenter. Centret giver mulighed for mange glæder for de, som har ”benzin i blodet”. Der er heller ingen tvivl om, at nogle potentielle rødder er ledt på rette vej til at blive gode samfundsborgere, fordi de har kunnet udfolde sig i motorcentret. Med de stærkt begrænsede muligheder for geografisk placering, synes valget af Hyldagerparken i 1983 såmænd også at have været et lige så godt valg, som et hvilket som helst andet sted i kommunen.

Vi vil således ikke diskutere berettigelsen af Albertslund Motorcenter. Vi vil diskutere anvendelsen.
 

I Albertslund bor vi tæt. Og med motorcentret placeret klos op ad boligområderne, kan det ikke undgås, at interesserne støder sammen. I Lokalplan nr. 25.2 fra 1983 kan man læse den underlige, bagvendte og absolut ikke gangbare logik, som i sin tid blev anvendt for at underspille betydningen af larmen fra motorcentret. Argumentet for placeringen lød: ”I forvejen er området stærkt støjramt på grund af jernbanen og de omliggende overordnede veje. Baggrundsstøjen er således allerede så høj, at støjen fra knallertbanen og en go-kartbane tilsammen ikke vil medføre nogen mærkbar stigning i det samlede støjniveau”.

Det lyder i dag som en omgang forvrøvlet sludder, idet alle, der har færdedes i en meget stor radius rundt om anlægget, vil kunne bevidne, at motorlarmen langt overdøver alle andre støjkilder og samtidig er stærkt generende, fordi den ikke er konstant. Eneste mulighed for, at det dengang kunne være sandt, skulle være, hvis der i din tid blev anvendt mindre støjende udstyr.

Støjen fra banerne falder ind under Miljøbeskyttelsesloven, som administreres af Hovedstadsrådet. Hvordan reglerne er efter kommunesammenlægningerne den 1. januar 2007, står ikke klart. Reglerne foreskriver bestemte støjgrænser, åbningstider og et maksimalt antal kørere. Det kan nævnes, at der er mulighed for kørsel man, ons. og tor. fra 13 – 22 samt lørdag fra 9 – 16. Søndag må der ikke køres, men det er ikke konsekvent blevet efterlevet denne sommer.

Som formål med anlægget er i sin tid anført, at der ”først og fremmest skal gives mulighed for et mindre, lokalt go-kartbaneanlæg med baggrund i et mangeårigt ønske om en lokal træningsbane hos den kommunale fritidsklub”. Det lyder jo i al sin enkelhed meget jordnært og småt.
 

Virkelighedens verden anno 2006 er desværre en anden. Fra nær – og desværre også fjern – valfarter motorglade til Albertslund for at udøve deres sport, som samtidig forpester tilværelsen for de omkringboende. Efter forårskøreplanen 2006 ser det ud, som om anlægget er fast udlejet 33 timer om ugen, hvortil kommer fast udlejede enkeltdage og ad hoc udlejninger til firmaer og polterabend arrangementer. Den faste gæsteliste omfatter således klubber fra bl.a. Tåstrup, Brøndby, Farum, Nørrebro og Gladsaxe.

Og hvorfor kommer så alle de udenbys kørere hertil. Forklaringen er enkel. På Motorcentrets udmærkede hjemmeside reklameres med, at det kun koster kr. 300 i timen at leje anlægget. Tænk, hvor mange penge og bekymringer vi kunne spare i Albertslund, hvis vi kunne nøjes med at ”eksportere” opgaven til en anden kommune ved blot at betale et så begrænset beløb.

Det virker helt urimeligt, at Albertslund skal lægge økonomi og især ører til, at andre kommuner og interessegrupper får afløb for deres fartlyst. Lad de andre om at klare deres lokalkommunale motor udfoldelser, forhåbentlig med langt større afstand til beboerne, så klarer vi vores – i øvrigt helt i ånd med Albertslund Motorcenters formålsparagraffer.

I 1999 fremsatte Albertslund et ønske over for amtet om, at der skulle anlægges en vej (formentlig asfalteret) fra Roskildevej og ind til Motorcentret, så belastningen af stisystemet fra Vridsløselille kunne fjernes. Det var igen et udtryk for en fejlproportionering. Godt, at amtet dengang afviste ideen, så Albertslund i stedet blot lagde ønsket ned i syltekrukken. Det kunne lige have været kønt, at vi skulle ødelægge det grønne bælte rundt om St. Vejleå, blot for at endnu flere kunne få adgang til at larme i et bolignært område. Løsningen på transportproblemerne med at komme til anlægget er i stedet, at begrænse begrundelsen for, i det hele taget at skulle dertil. Sker det, vil den begrænsede, lokalbaserede færdsel på stisystemet forbi Dyregården ikke være den store belastning.

Underskriverne, som er henhv. formand og næstformand i bestyrelsen i Grundejerforeningen Albertslund Vest Afd. 3, ønsker herefter, at de kommunale myndigheder iværksætter følgende:

  • at der foretages støjmålinger af Albertslund Motorcenters udfoldelser
  • at Albertslund Kommune tager initiativ til at videregive ønsket om støjmålinger til rette myndigheder, hvis ansvaret iflg. Miljøbeskyttelsesloven ikke falder indenfor kommunens regi efter 1. januar 2007.
  • at anvendelsen af anlægget begrænses i henhold til formålsparagrafferne
  • at forslaget om nyt vejanlæg, som blev stillet i bero i 1999, endelig frafaldes


Lars Buch Jensen,  Lavager 15
Niels Schjødt-Hansen, Mørkager 43

 Til toppen

Link til senere artikler i AP:
Artikel 2: Albertslund Motorcenter opfølgning AP 25. oktober 2006 Per Gut, Skærager 28
Artikel 3: Motorstøj fra AMC AP 15. november 2006 Finn Aaberg, Borgmester
Artikel 4 Håb om AMC løsninger AP 6. december 2006 Lars Buch Jensen, Niels Schjødt-Hansen, Vest3
Artikel 5 AMC vil nedsætte støjen AMC hjemmeside feb. 2007  

 

Tilbage ] Næste ]