Vejdirektoratet har udfærdiget Høringsnotat. Der er ingen tvivl om, at Vejdirektoratet virkelig har ment det, da de bad om høringssvar fra berørte myndigheder, virksomheder og interesseroganisationer samt borgere. Den konklusion kan man drage efter afholdelsen af borgermøde og grundige svar på de henvendelser, der er indgået. Det gælder således også for de forhold, som medlemmer af Vest3 bestyrelsen har anført overfor Vejdirektoratet. Svaret fra Vejdirektoratet til Vest3 lyder: (se Vest3 høringssvaret. Klik her) Tak for jeres henvendelse med mail den 8. juni 2006 med bemærkninger og forslag til VVM-undersøgelsen for en udbygning af Motorring 4 mellem Taastrup og Frederikssundmotorvejen. I henvendelsen fokuseres på støjbelastningen af området og de metoder der kan anvendes til at dæmpe denne, blandt støjreducerende belægning og beplantninger. Ligeledes nævnes uhensigtsmæssige kommunegrænser som en barriere for en effektiv støjdæmpning på grænsen mellem Taastrup og Albertslund Kommune. I nævner at effekten af at etablere nye ramper fra Motorring 4 til Roskildevej bør undersøges. I mener, at en udvidelse af, motorvejen bør foretages i midterarealet for ikke at udvide bruttoarealet for motorvejen. Vejdirektoratet har noteret jeres bemærkninger og forslag, og vi vil knytte følgende kommentarer hertil. Som led i VVM-undersøgelsen vil der blive foretaget vurderinger af de støjmæssige konsekvenser i undersøgelsesområdet på begge sider af motorvejen, og der vil blive udarbejdet forslag til, hvor der efter Vejdirektoratets vurdering bør etableres støjafskærmning. Ligeledes vil forskellige former for støjdæmpning blive undersøgt. Vi forventer at kunne fremlægge en VVM-redegørelse med forslag til motorvejsudbygningen medio 2007. Det skal samtidig bemærkes, at det først er efter den politiske behandling af projektet og vedtagelse af en eventuel anlægslov, det præcise omfang af støjafskærmning vil være fastlagt. I forbindelse med motorvejsudbygningen påregnes udlagt en mere støjsvag belægning end den nuværende. I VVM-redegørelsen vil der blive redegjort nærmere for de nævnte forhold. Som en del af VVM-redegørelsen vil der blive redegjort for effekten og konsekvensen af at etablere nye ramper til Roskildevej. Vejdirektoratet vil undersøge flere muligheder for at udbygge strækningen og en samlet vurdering af fordele og ulemper vil danne grundlag for den endelig anbefaling. Afslutningsvis skal det bemærkes, at Vejdirektoratet udarbejder et samlet høringsnotat, når den indledende høring er afsluttet. Høringsnotatet vil blive lagt ud på Vejdirektoratets internetportal på www.Vejdirektoratet.dk.
Med venlig hilsen Af de i alt 10 høringssvar kan man konkludere, at alle ønsker en så støjsvag vejbelægning som muligt. Desuden anfører alle, som har taget stilling til det, på nær en enkelt, at udvidelsen af motorvejen med to baner skal ske ind mod midterrabatten. Mange har udtalt bekymring om lokale trafikale forhold i Albertslund - den såkaldte sivetrafik, ligesom der er gjort opmærksom på eventuelle gener for faunaen. Af
Vejdirektoratets konkluderende bemærkninger fremgår det, at alle de
anførte forhold enten allerede er blevet belyst eller vil blive belyst
som en del af projektet.
|